Men långt innan de digitala verktygen var på plats ville jag börja arbeta med datalogiskt tänkande.
Det är viktigt för mig att alltid ha ett tydligt syfte och mål med mina lektioner som är kopplade till läroplanen.
I svenskan arbetade vi med instruerande text och det här var ett ypperligt tillfälle att testa att programmera en Robotkompis. Syftet med uppgiften var att träna på att göra och ge instruktioner, samt att följa instruktioner. Vi fick även tränat på att lyssna på våra klasskamrater och tränat på att tala inför klassen. Målet med lektionen var att göra eleverna bekanta med hur en dator fungerar och att den gör bara exakt vad vi instruerar den till. Detta är ju likadant när man själv ska göra eller ge instruktioner, de måste vara exakta för att mottagaren ska förstå.
Vi började med att göra uppgiften i helklass. Jag målade pilar på tavlan som vi kom överens om vad de betydde. T.ex. →betyder gå 1 steg åt höger. ←betyder gå 1 steg åt vänster osv. Vi kom även överens om var startpunkten skulle vara. En frivillig elev fick börja som Robot som vi skulle programmera till en slutpunkt med hjälp av pilarna. När vi lyckades med detta fick eleverna arbeta två och två och programmera varandra från ett ställe till ett annat med hjälp av pilarna. De upptäckte snabbt att problem som kunde uppstå var att de gick olika långa steg och att man måste kunna höger och vänster.
Vi avslutade lektionen ute där vi använde oss av rutor som fanns på skolgården för att programmera lika långa steg. För att knyta ihop säcken pratade vi om hur det kändes att bli programmerad som en robot. Vi pratade också om vikten av att skriva sin programmering exakt rätt för att roboten ska göra det som man vill.
Många tyckte detta var en rolig övning och det märktes då flera fortsatte leka robot på rasten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar