onsdag 14 mars 2018

Parprogrammering

När en klass hade arbetat ett tag med Scratch jr ville jag som IKT-pedagog att fler elever skulle få testa på programmering. En del kollegor uttryckte en osäkerhet kring programmering och användandet av det digitala. Det som är nytt och främmande är också lite skrämmande.

En digital knuff
För att hjälpa kollegor att komma igång började jag att parprogrammera med en annan klass. Eleverna arbetade två och två eller tre tillsammans. När eleverna parprogrammerade fick vi lärare syn på flera färdigheter som tränades, så som samarbete vid problemlösning, beskriva och berätta för andra, lyssna på andra och många fler. Genom att dessa färdigheter blev så tydliga vid parprogrammeringen växte intresset för att använda det i undervisningen. Fler och fler lärare blev nyfikna och jag parprogrammerade i flera klasser för att de också skulle komma igång. 

Tänk på
En viktig sak att tänka på är vilka elever man parar ihop. Man kan sätta en elev som är duktig på att läsa med en som inte riktigt kommit igång, så kan de hjälpas åt med det. Om man sätter en elev med mycket fantasi med en elev som behöver en liten push för att komma igång med innehållet kan de hjälpas åt med det. Man kan också tänka att man sätter en elev som är tekniskt duktig med en som inte är så van att använda ipad. 

En annan sak vid parprogrammering är att man är tydlig med att den som sitter bredvid den som kodar är den som säger vad som ska göras. På det sättet blir inte den bredvid passiv och båda hänger med på vad som görs. Givetvis kan de ha en diskussion om vad som är bäst att göra men det ska ändå vara den som sitter bredvid som styr. Detta lär sig eleverna jättemycket på. Glöm inte att hjälpa eleverna att turas om att styra.

Vinster
Vinsterna med parprogrammering är många, men framförallt att man får se hur eleverna samarbetar och löser problem tillsammans. Sedan hjälper det ju att man har flera som kan det vi ska arbeta med, då är det ju fler i rummet som lär ut. Vinsterna för lärarna kan vara att de sedan vågar och vill prova men framförallt att de tror på sig själva. Man behöver inte vara expert själv innan man provar, utan man lär tillsammans.

Att lära tillsammans
Elev lär elev
Elev lär lärare
Lärare lär lärare
Lärare lär elev


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avslutning i Kodstugan

Idag var det avslutning på denna terminens Kodstuga på Spotify i Göteborg. Det bjöds på många fina presentationer av barnen som under termi...