tisdag 27 mars 2018

Kamratrespons

Att utvecklas genom att få respons som är specifik är något jag arbetar med eleverna.
När eleverna skriver faktatext brukar jag låta dem måla bilder till sin text. Men först börjar jag med det här:


Austin´s Butterfly
Eleverna får se ett klipp om konstruktiv kritik och respons i historien om Austins Butterfly.
Det handlar om en kille som går i första klass och målar en fjäril får specifik respons från sina klasskamrater och målar en ny förbättrad version. Efter det är han inte helt nöjd och får då mer specifik respons och så fortsätter det tills han har gjort 6 olika bilder.


Under filmens gång och efteråt pratar vi om hur man ger respons som är specifik genom att sätta på sig vetenskapliga glasögon. Jag pratar också om att man ständigt kan förbättras med hjärnans magiska kraft. Genom att tro på sig själv att man kan och genom att fortsätta försöka och inte ge upp. Kan den killen i första klass så kan ni.

2 stars and a wish (2 stjärnor och en önskan)
När det är dags att sätta igång att ge respons använder sig eleverna av ett papper som de är vana vid.
Där skriver de 2 specifika saker som de tycker att klasskamraten har gjort bra och 1 specifik sak som de önskar ändring på. Detta använder eleverna även vid själva skrivningen när de ger kamratrespons på innehållet.


När eleven är nöjd med sin bild tar eleven kort på den sista bilden och lägger in den i sin faktatext.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avslutning i Kodstugan

Idag var det avslutning på denna terminens Kodstuga på Spotify i Göteborg. Det bjöds på många fina presentationer av barnen som under termi...