tisdag 13 mars 2018

Källkritikensdag

Idag den 13 mars är Källkritikensdag och det tycker jag att vi ska uppmärksamma lite extra i skolans värld.
Med tillgång till hela världen bara några klick bort, så har skolan en viktig funktion i att lära ut hur man granskar det man läser, ser, hör och delar.

Metro har ett bra material med filmer, tidningsartiklar men framförallt att det finns en lärarhandledning till. Lilla Viralgranskaren heter det och ni hittar lärarhandledningen här. Materialet riktar sig till elever 6-11 år. Har man äldre elever finns även lektionsförslag för åldrarna 12-18 år.

Lektion ( i en ÅK 3)
Jag började lektionen med att ta reda på vad några ord och påståenden betydde för att få en förförståelse vad eleverna har med sig i sina ryggsäckar. Beroende på vilken elevgrupp man har kan man använda delar av eller hela lektionsförslaget från lärarhandledningen. Jag har nyfikna och vetgiriga elever som gärna delar med sig av sina olika kunskaper vilket är roligt.

När vi var klara med orden gjorde vi en Fyrahörnsövning om hajkunskap. Det är alltid bra att varva lektionerna med stillasittande och få eleverna att röra på sig. Övningen går ut på att man säger 4 olika saker om hajar och beroende på vad eleverna tror så ska de ställa sig i det hörnet där påståendet är. Fyrahörnsövningar tycker jag att man ska göra med försiktighet. Särskilt om det är om olika åsikter och känslor. Det gäller att man känner sin elevgrupp. Det är lätt att det kan bli val grundade på grupptryck och att elever kan ha åsikter om andras val. Men det är också detta som kan bli bra diskussioner i förhållande till Källkritik, särskilt med lite äldre elever.

Efter hörnövningen tittade vi på "Hajen som blev viral".  En film om hur snabbt och fel det kan bli när saker sprids som inte är sanna. Vi avslutade med diskussion.

Bamse och källkritik
Ett annat tips jag vill ge som passar de yngre eleverna är att arbeta med Bamse och källkritik. I nr 2 handlade det om källkritik på nätet och serien "Bamse och den mörka skogen" finns med. Bamse blev känd över hela världen då medier runt om i världen rapporterade om den svenska björnen som ville lära barn om falska nyheter och ryktesspridning. Serieundervisning.se har lektionsupplägg för ÅK 1-6 om hur ni kan använda det i klassrummet, det hittar ni här.




I nr 15 år 2017 hade tidningen Tema Källkritik i sin tidning, bland annat med serien "Vem är tjuven?" som handlar om ryktesspridning. Det finns också ett Källritik-test och tips om internet av Elza Dunkels.

Även till detta nummer gjorde serieundervisning.se ett lektionsupplägg för ÅK 1-6 och det hittar ni här.

Fick ni inte köpt tidningarna så finns delar av dem att hämta på nätet; nr 2 och nr 15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avslutning i Kodstugan

Idag var det avslutning på denna terminens Kodstuga på Spotify i Göteborg. Det bjöds på många fina presentationer av barnen som under termi...