Lektion
Vi tittade på första avsnittet av Programmera mera, som handlade om maskinkod eller binärkod.
Maskinkod är det som datorn läser och det består av ettor och nollor, eller elektriska impulser som är av eller på. Ungefär som en lampa har tänd- och släck-funktion på sin knapp. För att datorn ska kunna tolka ettorna och nollorna används olika system och i UR-programmet använder de sig av ASCII tabell (American Standard Code for Information Interchange), där åtta ihopsatta ettor och nollor bildar en bokstav.
Detta blir ju väldigt många ettor och nollor bara om man ska skriva ja.
J= 0100 1010
A= 0100 0001
Man programmerar som tur var inte med ettor och nollor, utan man använder sig av olika programmeringsspråk. Detta tack vare Grace Hopper, uppfinnaren av Kompilatorn, som omvandlar bokstäverna till maskinkod. Det finns idag tusentals olika programmeringsspråk, några exempel är C++, JavaScript och Python.
Efter vi tittat på första programmet fick eleverna prova att skriva sitt namn i binärkod/maskinkod med hjälp av ASCII-tabellen.
Vet ni vad den här eleven heter?
Eleverna fick också skriva hemliga meddelande till varandra. Detta tyckte de var väldigt spännande. Jag avslutade lektionen med en Exit ticket om maskinkod.
Vill man ha lite mer kött på benen kan man kolla på Programmera mera lektionstips som är 2-3 minuter långa filmklipp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar